Yhteistyössä: Risteilykeskus ja Norwegian Cruise Line*
Kun aloimme alkuvuodesta matkamessujen jälkeen suunnitella tulevaa Alaskan-risteilyämme, jouduimme todellisen haasteen eteen. Vaihtoehtoja oli aivan valtavasti: toistakymmentä varustamoa, kymmeniä laivoja ja lukuisia reittivaihtoehtoja. Pelkästään Alaskaan!
Laivan ja reitin lisäksi piti vielä valita hyttiluokka, hytin sijainti, lisäpalvelut ja retket. Ja näissä niitä vaihtoehtoja vasta piisaakin, eikä me ensikertalaisina tiedetty yhtään mistä lähteä liikkeelle tai mitä pitäisi osata ottaa huomioon. Alkoi armoton selvitystyö, joka piti sisällään mm. erinäisten risteilyaiheisten nettisivujen kahlaamista ja blogipostausten googlailua.
Nyt kun oma risteily on risteilty, meillä onkin jo paljon enemmän tietoa ja omakohtaista kokemusta risteilyn ja siihen liittyvien lisäpalveluiden valinnasta. Ollaan myös käyty parilla laivavierailulla Helsingissä sekä jututettu Risteilykeskuksen risteilyasiantuntijoita, joten ollaan melkein asiantuntijoita nyt siis itsekin!
Listasimme tähän postaukseen asioita, joita risteilyä ja erilaisia lisäpalveluita valitessa on syytä ottaa huomioon sekä neuvoja ja vinkkejä risteilyn valintaan.
Kohde, ajankohta, kesto ja reitti
Yleensä risteilyn suunnittelu lähtee liikkeelle näistä: kohteen valinnasta, risteilyn ajankohdasta ja kestosta sekä laivan reitistä. Näiden valintojen kanssa ei valitettavasti voi edetä kohta kerrallaan – check, check, check – vaan niitä pitää kuljettaa rinnakkain läpi suunnitteluprosessin (pahoittelut paperinmakuisesta sanavalinnasta!), sillä eri tekijät vaikuttavat toinen toisiinsa. Esimerkiksi ajankohta vaikuttaa kohteen valintaan, risteilyn kesto vaikuttaa reitin valintaan jne.
Suomalaiset risteilevät eniten Karibialla ja Välimerellä, mutta myös Alaska kasvattaa suosiotaan, joten otetaanpa nämä kolme risteilyvaihtoehtoa esimerkeiksi ja tarkastellaan niitä lähemmin.
Reiteissä riittää valinnanvaraa
Karibialla risteilyreittejä on lukuisia, jotka voidaan karkeasti jakaa kolmeen pääreittiin: läntiseen, itäiseen ja eteläiseen Karibiaan. Karibian-risteilyjen lähtösatamat ovat usein Floridassa, mutta ne voivat olla myös esim. New Yorkissa tai jossain Karibian kohteessa, kuten Barbadoksella.
Välimerellä risteilyreitit jakautuvat niin ikään läntisiin ja itäisiin. Risteilyt lähtevät esimerkiksi Italiasta, Espanjasta tai Kreikasta ja niiden kohdesatamia ovat muun muassa Barcelona, Rooma, Dubrovnik ja Ateena.
Alaskan-risteilyt seilaavat pääosin Kaakkois-Alaskassa Inside Passagen alueella, mutta jotkut laivat jatkavat pidemmälle pohjoiseen. Reitit voivat olla meno-paluureittejä esimerkiksi Seattlesta Seattleen tai Vancouverista Vancouveriin tai sitten ne voivat olla yhdensuuntaisisia reittejä vaikkapa Seattlesta Anchorageen tai toisin päin.
Tarkemmat reitit ja kohdesatamat niin Karibialla, Välimerellä kuin Alaskassakin vaihtelevat varustamoittain ja laivoittain. Lähtö- ja paluusatama voi olla sama (=reitti on silmukka) tai sitten risteily voi lähteä eri paikasta kuin minne se lopuksi päätyy (=reitti on yhdensuuntainen).
Ajankohta, sää ja sesonki vaikuttavat
Ajankohdalla on tietenkin paljon merkitystä kohteen ja reitin valinnassa. Joku saattaa haluta lähteä aurinkoiselle risteilylomalle marraskuussa, toisella on lomaa vain helmikuussa hiihtolomaviikolla ja kolmas lähtee reissuun mieluiten alkukeväällä tai myöhemmin syksyllä.
Kannattaa ottaa huomioon, että kaikilla alueilla ei välttämättä risteillä vuoden ympäri, esimerkiksi Alaskan-risteilyiden kausi kestää keväästä syksyyn, mutta talveksi laivat siirtyvät lämpimämmille vesille (tai telakalle). Karibialla ja Välimerellä risteillään vuoden ympäri, mutta kelit ovat tietenkin tammikuussa erilaiset kuin kesäkuussa.
Myös sääolosuhteet ja sesongit vaikuttavat kohde- ja reittivalintaan. Karibialla hurrikaanikausi kestää kesäkuusta marraskuuhun, ja vaikka risteilylle pääseekin ympäri vuoden, reitteihin saattaa tulla ihan viime hetken muutoksia, jos laiva joutuu kiertämään hurrikaanialueen. Joillekin hurrikaanikausi on kuitenkin paras mahdollinen aika lähteä reissuun, sillä käytännössä reittimuutoksia tulee ani harvoin, ja risteilyn voi saada hurrikaanikaudella reilusti normihintoja edullisemmin. Euroopassa taas lomakausi on kuumimmillaan elokuussa, jolloin niin risteilylaivat kuin kohdesatamatkin ovat turisteja pullollaan.
Parin päivän vai parin viikon risteily
Risteilyjä on eri pituisia. Viikon risteily lienee suosituin, mutta myös lyhyempiä muutaman päivän – ja jopa parin päivän – risteilyjä löytyy, kuin myös kahden tai useamman viikon risteilyjä. Esimerkiksi Atlantin tai Tyynenmeren ylitykset kestävät usein kaksi viikkoa (toim. huom. tällaisesta haaveilemme nyt!). Risteilykeskuksessa kerrottiin, että viikon risteilyillä on usein uusimmat ja monipuolisimmat laivat, mikä selittää juuri viikon mittaisten risteilyjen suuren suosion.
Risteilyn keston lisäksi kannattaa miettiä myös koko matkan kesto, eli haluaako lähteä pelkästään risteilylle vai yhdistää risteilyn pidempään lomaan.
Tästä pääset alkuun
Jos ajatus on vasta sillä tasolla, että risteilylle olisi kiva päästä, mutta kaikki yksityiskohdat ovat enemmän ja vähemmän auki, kannattaa aloittaa Risteilykeskuksen sivuilta. Siellä voi tutustua eri risteilykohteisiin ja risteilyalueisiin sekä pallotella erilaisia vaihtoehtoja Risteilykeskuksen hakukoneessa. Varoitus: aiheuttaa matkakuumetta! (Tätä juttua kirjoittaessa ollaan ehditty innostua jo ainakin Etelä-Amerikan risteilystä, Karibian-risteilystä, Tyynenmeren risteilystä, Norjan vuonoristeilystä ja noista valtameren ylityksistä…)
Budjetti
Budjettia on syytä miettiä jo siinä vaiheessa kun alkaa kartoittaa vaihtoehtoja, sillä risteilyjä on todella eri hintaisia superhalvoista bileristeilyistä ökyluksukseen. Kannattaako miettiä haluaako päästä lomalle mahdollisimman edullisesti vai haluaako elämyksellisen kerran elämässä -kokemuksen. Kuinka paljon voi käyttää lentoihin. Yhdistääkö risteilyn esimerkiksi New Yorkin -kaupunkilomaan vai lentääkö johonkin Välimeren kohteeseen pelkästään risteilyn takia.
Risteily on varsin kustannustehokas tapa lomailla, sillä hinta on aina all inclusive, eli se pitää sisällään periaatteessa kaiken: majoituksen, kaikki ateriat (vaikka kymmenen kertaa päivässä!) ja lähes kaikki aktiviteetit laivalla. Risteilyn ikkunattomalla sisähytillä voi saada suorastaan edullisesti.
Lisähintaa risteilylle tulee kalliimmasta hyttiluokasta, erikoisravintoloista, juomapaketeista, palvelurahoista ja retkistä, mutta näistä kaikista on usein saatavilla tarjouksia. Viikon Karibian-risteilyn tai Välimeren-risteilyn voi saada jopa 300–400 eurolla ja Alaskan-risteilyn 500 eurolla kun valitsee halvimman hyttiluokan.
Risteilyn hinnan päälle tulee tietenkin vielä lennot tai muut kuljetukset, majoitukset lähtö- ja paluusatamassa sekä laivalla palvelurahat, joka on pakollinen ”lisäpalvelu”. Useimmiten päälle tulee myös erilaisia lisäpalveluita, joista kerromme lisää hieman edempänä.
Varustamo ja laiva
Kohteen jälkeen tämä on melkeinpä tärkein valinta. Että tulee varmasti valinneeksi sellaisen laivan jossa viihtyy ja jossa muu porukka ja meininki on juuri itselle sopivaa ja sellaista omannäköistä. Näissä on nimittäin suuria eroja!
Laivat ovat tietysti eri kokoisia ja näköisiä ja niissä on tarjolla erilaisia palveluita ja niiden ravintolat ovat erilaisia. Jotkut laivat ovat valtavia, kelluvia viihdekeskuksia (kuten nyt tämä meidän Alaskan-risteilyn Joy), kun sitten taas toiset ovat pienempiä, vain muutaman sadan matkustajan boutique-laivoja, joissa palvelut on suunniteltu aikuisempaan makuun.
Laivojen kokoon, ulkonäköön, layoutiin ja palveluihin voi tutustua varustamoiden omilla nettisivuilla, Risteilykeskuksen varustamosivuilla tai lueskelemalla blogipostauksia. Hyvä lukuvinkki aiheesta on tämä Vaihda vapaalle -blogin erinomainen artikkeli, jossa Elina vertailee eri varustamoita ja laivoja omiin (lukuisiin) risteilykokemuksiinsa perustuen.
Mutta sitten on eräs risteilyn valintaan liittyvä erittäin tärkeä seikka, jota ei kerrota missään virallisilla sivuilla tai esitteissä, eli risteilyn kohderyhmä. Kohderyhmä kertoo millaiselle asiakasryhmälle risteily ja sen palvelut on ensisijaisesti suunniteltu, ja tähän kannattaa todella kiinnittää huomiota. Esimerkiksi aikuisten romanttista risteilylomaa suunnitteleva ei halua päätyä vahingossa amerikkalaisten opiskelijoiden bileristeilylle tai kolmekymppinen nuoripari eläkeläisristeilylle.
Kuten sanottua, kohderyhmistä on vaikea löytää tietoja mistään virallisista lähteistä, joten oikeastaan ainoa keino selvittää mikä risteily olisi itselle sopiva, on ottaa yhteyttä Risteilykeskukseen. Siellä tunnetaan laivat ja varustamot ja osataan varmasti auttaa.
Hyttiluokka ja hytin sijainti
Kun kohde, laiva, reitti ja ajankohta on päätetty, homma onkin jo varausta vaille paketissa. Paitsi että ennen kuin pääsee painamaan varaa-nappulaa, pitää vielä valita hytti. Ja se onkin joko ihan helppo homma tai vähän hankalampi homma, riippuen siitä kuinka tarkasti haluaa itse valita millainen ja missä hytti on.
Hyttikategorioita on yleensä viisi: sisähytti, ulkohytti, parvekehytti, minisviitti ja sviitti. Sisähytti on ikkunaton hytti laivan sisäkäytävällä ja ulkohytti on ikkunallinen hytti ulkokäytävällä. Jes, selkeä homma. Parvekkeellisessa hytissä on – ylläri! – parveke ja minisviitin ja sviitin osalta nimikin jo kertoo mistä on kyse. Jos käyttää Risteilykeskuksen varauskonetta, siellä on myös mahdollista nähdä kuvia erilaisista hyteistä. Tässä vaiheessa valinta on vielä helppo tehdä.
Mutta sitten päästään eri hyttiluokkiin, joita on PALJON! Ja ne on nimetty mystisin koodein, joista ei ota erkkikään selvää, mitä ne tarkoittavat. Hintaeroa halvimman ja kalleimman välillä voi olla tuplat, joten varausta tehdessä olisi ihan kiva tietää mitä eroa niillä on.
Jos hyttiluokalla tai hytin sijainnilla ei ole niin väliä, kannattaa ehkä valita määrittelemätön hytti, sillä sen voi saada huomattavasti edullisemmin kuin itse valitsemansa hytin, ja hyvällä tuurilla voi saada hytin vaikka sieltä kalleimmasta hyttiluokasta. On myös hyvä muistaa, että näillä jättiristeilijöillä ei ole ollenkaan mitään ”autokannen alapuolella olevia” rupuhyttejä, vaan kaikki hytit ovat joka tapauksessa hyviä ja vastaavat valittua kategoriaa.
Jos taas haluaa tarkasti valita millainen ja missä se oma hytti on, joutuu tekemään hieman salapoliisityötä. Hyttien sijainteja voi tutkia kansien pohjapiirroksista (deck plans), jotka löytyvät mm. varustamoiden nettisivuilta ja Risteilykeskuksen varauskoneesta. Jos haluaa, että hytti on mahdollisimman lähellä hissiaulaa (vähemmän kävelemistä), kuntokeskusta tai lasten leikkihuonetta, tai vaihtoehtoisesti mahdollisimman kaukana baareista ja yökerhosta, hytin sijaintiin kannattaa kiinnittää huomiota.
Sijainnin lisäksi eroja hyttiluokkien välillä on esimerkiksi hytin koossa, parvekkeen koossa ja vaikkapa siinä onko kaksi hyttiä mahdollista yhdistää yhdeksi isoksi välioven avulla. Me ei tiedetä, löytyykö näistä lisätietoa mitenkään helposti – ainakaan me ei osattu tulkita deck plansien värikoodeja – eli näistä kannattaa kysellä tarkemmin esim. Risteilykeskuksen asiantuntijoilta. Siellä tiedetään.
Lisämaksut ja -palvelut
Kuten budjettikohdassa kerroimme, risteilyn hinta sisältää aina ”kaiken” eli majoituksen, ateriat ja valtaosan laivan viihdetarjonnasta. Päälle ei tule muita pakollisia kuluja kuin palveluraha eli tippi, joka on yleensä varustamosta ja hyttiluokasta riippuen 10–17 euroa per päivä per henkilö (amerikkalaiset varustamot ilmoittavat hinnan dollareissa).
Kuitenkin jos haluat esimerkiksi nauttia erikoiskahveja, limpparia tai alkoholijuomia tai käyttää internetiä risteilysi aikana, joudut yleensä maksamaan niistä erikseen. Myös erikoisravintolat ja osa viihdetarjonnasta on lisämaksullisia. Lisäpalveluista on tarjolla erilaisia paketteja, joita voi varata etukäteen. Näihin kannattaa tutustua oman varustamon nettisivuilla. Lisäpalvelut ovat usein hieman edullisempia etukäteen ostettuna kuin risteilyn jo alettua.
Juomapaketteja on olemassa erilaisia. Esimerkiksi Norwegianilla Adult and Teen Soda Package sisältää virvoitusjuomia ja maksaa $7,95 / hlö / päivä (+tippi). Corks and Caps Beer and Wine Package sisältää virvoitusjuomien ja mehujen lisäksi valikoiman viinejä ja oluita ja maksaa $65 / hlö / päivä (+tippi). Premium Beverage Package sisältää kaikki alkoholijuomat ja maksaa $99 / hlö / päivä (+tippi). Me ei juoda limuja ja mehuja ja alkoholijuomiakin aika kohtuullisesti, tyyliin ruuan kanssa lasi, pari viiniä ja joskus joku olut tai drinksu, joten satanen per päivä tuntuu aika kalliilta. Juomapaketeista on kuitenkin usein tarjouksia tai sellaisen voi saada jopa kaupan päälle, joten jos yhtään aikoo nauttia muuta kuin vettä, tarjoukseen kannattaa tarttua. Yksittäin ostettuna juomat ovat kalliita, esim. lasi (perus)viiniä voi maksaa 10–15 dollaria (+tippi). Sorry, että tuota tippiä nyt toistetaan joka kohdassa, mutta se on hyvä muistaa, että hintojen päälle tulee aina muutama prossa lisää pakollista palvelurahaa.
Erikoisravintolat ovat lisämaksullisia ja niiden hinnoittelu vaihtelee varustamoittain ja laivoittain. Joskus hinnat perustuvat à la carte -listaan ja joskus ne ovat kiinteitä kattausmaksuja. Varustamoilla on myös tarjolla erilaisia erikoisravintolapaketteja, esimerkiksi Norwegianilla on kolmen, neljän, viiden jne. erikoisravintolan paketteja, jotka maksavat alkaen $99 / hlö.
Nettipaketit ovat risteilylaivalla useimmiten lisämaksullisia ja itse asiassa yllättävän kalliita. Esimerkiksi Norwegianilla on 250 minuutin nettipaketti, joka maksaa $105/125, tai eritasoisia rajoittamattomia nettipaketteja, jotka maksavat $12,50–29,99 / päivä. Suosittelemme siis joko netin käytöstä pidättäytymistä risteilyn ajan tai vaihtoehtoisesti nettitarjousten kyttäämistä.
Lisämaksullisten palveluiden osalta meidän tärkein vinkki on, että pyri ”ostamaan” nämä paketit joutumatta maksamaan niistä! Eli sekä varustamot että risteilymatkojen myyjät tarjoavat näitä joskus erikoishintaan tai jopa kaupan päälle ja silloin näihin kannattaa tarttua.
Norwegianilla on lisäksi pysyvä Free at Sea -kampanja, jossa 99 dollarin lisähinnalla saa valita kaksi lisäpalvelua, esimerkiksi Premium-juomapaketin ja kolmen erikoisravintolan paketin. Tämä on aika hyvä diili, jos ei onnistu bongaamaan kaupan päälle -tarjousta.
Retket
Jos maapäivinä haluaa osallistua valmisretkille, ne ovat luonnollisesti lisämaksullisia palveluita, jotka voi ostaa joko varustamon kautta tai suoraan retken järjestäjältä. Hinnat vaihtelevat muutamasta kympistä useaan sataseen retken sisällöstä riippuen (opastettu kaupunkikierros vs. helikopteriretki jäätikölle). Emme tässä postauksessa käsittele retkiä sen kummemmin, mutta saatamme myöhemmin kirjoittaa postauksen, jossa vertailemme omatoimista retkeilyä ja valmisretkiä. Kiinnostaisiko tällainen teitä?
Risteilykeskus auttaa valitsemaan sopivimman risteilyn – ilman lisämaksua
Risteilylomasta saa eniten irti, kun valitsee valtavasta risteilyvalikoimasta itselleen ja matkustustyyliinsä parhaiten sopivan risteilyn. Sellaisen, jonka puitteet, palvelut ja tunnelma vastaavat juuri niitä omia odotuksia ja vaatimuksia onnistuneelle lomalle. Selvitystyötä voi toki tehdä itsenäisesti netissä, esimerkiksi tutkimalla varustamoiden nettisivuja, matkailuartikkeleita ja blogipostauksia, mutta se on aika loputon suo, eikä välttämättä johda kuin suureen hämmennykseen ja lukuisiin lisäkysymyksiin. Siksi kannustammekin erityisesti ensikertalaisia ottamaan yhteyttä Risteilykeskukseen ja etsimään heidän apuaan ja asiantuntemustaan hyödyntäen juuri sen teidän näköisenne risteilyn.
Tämä postaus on toteutettu yhteistyössä Risteilykeskuksen kanssa, mutta haluamme korostaa, että suosittelemme Risteilykeskuksen palveluita täysin vilpittömästi ja täydestä sydämestämme. Me itse asiassa yritettiin oikein kaivamalla kaivaa syitä, miksi risteily kannattaisi edes joissain tapauksissa varata muualta kuin Risteilykeskuksen kautta, mutta me ei löydetty yhtään.
Tässä muutama perustelu, miksi risteily kannattaa varata Risteilykeskuksen kautta:
Risteilyjen asiantuntija
Risteilykeskuksessa työskentelee liuta risteilyasiantuntijoita, jotka tuntevat risteilyt, laivat ja varustamot sekä niiden kohderyhmät ja palvelut kuin omat taskunsa, sillä he risteilevät itsekin vähintään pari kertaa vuodessa. Heiltä voi oikeasti kysyä ihan mitä tahansa ja he kyllä selvittävät, jos eivät osaa vastata suorilta. He osaavat myös suositella oikeanlaista risteilyä erilaisiin tarpeisiin ja saattavat jopa oma-aloitteisesti ottaa asiakkaan kanssa puheeksi, jos tämä on valitsemassa itselleen ”vääränlaista” risteilyä (esim. vanhempi pariskunta varaamassa nuorisolaisten bileristeilyä). Risteilykeskuksen asiakaspalvelu on ihanan asiakaslähtöistä, eikä heillä ole mitään piilotettua agendaa, jonka varjolla he pyrkisivät myymään asiakkaalle vaikkapa jonkun tietyn varustamon risteilyä, vaan kaikki lähtee asiakkaan tarpeista.
Ei palvelumaksua
Risteilykeskus ei veloita asiakkailtaan minkäänlaista lisämaksua/palvelumaksua/varausmaksua, vaan palvelu on asiakkaalle aina ilmaista. Risteilykeskuksen bisnesmalli perustuu siihen, että varustamot maksavat heille myydyistä risteilyistä provision. Tiivis yhteistyö varustamoiden kanssa takaa myös parhaat hinnat, ja joskus varustamot jopa tarjoavat Risteilykeskuksen kautta sellaisia erikoistarjouksia, joita ei saa muista matkatoimistoista tai edes varustamoiden omista myyntikanavista.
Myy kaikkia maailman risteilyjä
Risteilykeskuksesta voi ostaa lähes minkä tahansa risteilyn. Risteilykeskuksen varauskoneesta löytyy lähemmäs 20 000 risteilyä, ja jos sieltä ei satu löytymään just sitä risteilyä jolle haluaisit, he hommaavat sen kyllä.
Suomalainen yritys
Risteilykeskuksessa tunnetaan suomalaisten matkailutottumukset ja palvellaan suomeksi.
Hintatakuu
Risteilykeskus takaa, että risteilyt saa heiltä samaan hintaan tai edullisemmin kuin muilta. Lue lisää Risteilykeskuksen hintatakuusta.
Ota yhteyttä Risteilykeskukseen
Risteilykeskuksen asiantuntijat palvelevat asiakkaita puhelimitse ja sähköpostitse ja heidän juttusillaan voi käydä myös paikan päällä Kampin-toimistolla. Katso myös: Risteilykeskuksen asiakaspalvelun yhteystiedot ja aukioloajat
Lue myös:
Mikä Alaskan-risteilyssä oli parasta?
Tällaista oli Alaskan-risteilyllä – esittelyssä Norwegian Joy
Rahat meni ja sydän jäi sinne jonnekin – takana on paras loma ikinä
*Alaskan-risteily toteutettiin yhteistyössä Risteilykeskuksen ja Norwegian Cruise Linen kanssa. Olimme risteilyllä juttumatkalla perinteisen median edustajina, mutta sovimme samalla näkyvyydestä myös blogissa. Blogin osalta sovimme yhdestä blogiartikkelista (tästä), mutta avoimuuden vuoksi olemme lisänneet yhteistyömerkinnän kaikkiin risteilypostauksiin.
Näistä risteilykokemuksista on kiva lukea. En ole koskaan mieltänyt itseäni risteilyihmiseksi, koska Ruotsin laivat, mutta kummasti löysin eilen itseni NCL:n sivulta ihmettelemästä hintoja ja vaihtoehtoja.
No kuule ihan sama täällä! Isoja ennakkoluuloja on ollut risteilyjä kohtaan, mutta nyt ensimmäisen ”oikean” risteilyn myötä ollaan ymmärretty, että näillä ei ole mitään tekemistä Ruotsin-risteilyjen kanssa. Ja valikoimaa on niin paljon! Meilläkin taitaa olla jo seuraava risteily suunnitteilla, ups. Kannattaa muuten käydä selailemassa tuolla Risteilykeskuksen sivuilla myös, siellä on usein paremmat hinnat kuin varustamoiden omilla sivuilla.
Ja kiva, että olet viihtynyt postausten parissa! Seuraavaksi on tulossa muutama varsinainen Alaska-postaus, eli juttuja meidän risteilyn kohdesatamista.