Kaupallinen yhteistyö: Finnair
Finnairin kaukolentojen businessluokka on uudistunut täysin. Testasimme uudistuneen businessluokan Singapore–Helsinki-lennolla. Tässä artikkelissa on kokemuksiamme uudistetusta businessluokasta, AirLounge-istuimesta, tarjoiluista ja muista businessluokan oheispalveluista. Artikkelin lopusta löydät myös lisätietoja Finnairin businessluokasta, mitä se maksaa ja miten sinne pääsee.
Finnair on on saanut päätökseen kaukoliikennekoneiden matkustamouudistuksen, jossa businessluokka uudistettiin täysin, koneisiin tehtiin uusi premium economy -matkustusluokka ja economyluokan istuimet päivitettiin. Pääsimme Singaporen-matkallamme testaamaan menolennolla premium economyn ja paluulennolla businessluokan. Tässä postauksessa kerromme kokemuksiamme kaukolentojen uudistetusta businessluokasta. Premium economy -kokemuksestamme voitte lukea täältä.
Businessluokan uudistuksessa suurin muutos on uudenlainen istuin, joka muodostaa matkustajalle yksityisen, pesämäisen tilan. Lisäksi uudistuksessa uusittiin viihdejärjestelmä ja tarjoilut sekä lisättiin säilytysratkaisuja, latauspaikkoja ja valaistusta.

Hesarin toimittaja kirjoitti taannoin kokemuksestaan Finnairin businessluokassa otsikolla ”Testasimme, mikä on parasta, mitä Finnairilta rahalla saa – seurasi pettymys”. Ei mennä kyseisen kirjoituksen syvälliseen analyysiin (vaikka mieli tekisi!), mutta todettakoon, että toimittaja testasi businessluokan Euroopan-lennolla, jossa palveluvalikoima on supistettu, ja hänen odotuksensa tuntuivat muutenkin epärealistisilta. Ei businessluokan meidän mielestämme ole tarkoituskaan tarjota mitään ultraluksusta (’parasta mitä rahalla saa’), vaan parasta mahdollista matkustusmukavuutta kuitenkin järkevällä hinnalla. Ja sitä Finnairin businessluokka kyllä tarjoaa. Meidän kokemuksemme Finnairin businessluokasta on siis täysin erilainen kuin Hesarin toimittajan.
Siirrytään siis meidän kokemukseemme.
AirLounge-istuin on kuin pieni kotoisa pesä
Uusi AirLounge-istuin on kuin suojaisa pesä, jossa istuimen sivut kaartuvat suojaamaan omaa tilaa vierustoverilta. Meille tämä on sekä plussa että miinus. Yksin matkustaessa pesämäinen penkki tuntuu ylelliseltä, koska sinne voi vetäytyä ihan omiin oloihinsa lukemaan tai katselemaan leffaa. Perheenä matkustaessa taas pesämäisyys on pieni miinus, sillä matkakumppaneiden kanssa ei voi jutustella matkan aikana häiritsemättä muita. Matkaseurueen aikuiset vielä viihtyvätkin omissa oloissaan, mutta 6-vuotias kaipasi vanhemmilta apua tai huomiota tuon tuostakin esimerkiksi ruokailun tai viihdejärjestelmän kanssa, ja ihan seuraakin. Toki yölennolla pesämäisessä istuimessa oli helppoa vetäytyä yöpuulle, ja lapsi ainakin nukkui koko yön, noh, kuin vauva. Istuinten väliin saa muuten nostettua väliseinän, mikä on ehdoton plussa, jos vierustoveri ei ole tuttu.
Uusissa kiinteärakenteisissa istuimissa selkänojaa ei saa säädettyä makuuasentoon, mikä on herättänyt kritiikkiä, mutta makuuasentoon kuitenkin pääsee laskeutumalla edessä olevan penkin alle jatkuvaan tilaan. Uudessa istuimessa pääsee siis aivan täydelliseen vaaka-asentoon, vaikka selkänoja ei olekaan napista kaadettavissa. Vuoteen saa pedattua ekstramukavaksi petauspatjalla ja Marimekon vuodevaatteilla.


Suuri kosketusnäyttö ja vastamelukuulokkeet takaavat viihtymisen
Jos kaukolennolla ei uni tule silmään, matka sujuu mukavimmin leffoja ja sarjoja katsellen. Tämä ajanviete on Finnairin uudistetussa businessluokassa entistä mukavampaa 18-tuumaisten kosketusnäyttöjen ja kuppimallisten vastamelukuulokkeiden ansiosta, ja näyttö on sopivan etäisyyden päässä sekä katselemista että kosketusnäytön käyttöä ajatellen. Telkkarinkatseluasennon saa pesämäisessä istuimessa todella mukavaksi peittojen ja tyynyjen avulla, ja sivupöydälle aseteltu cocktail snacksien kera lisää katselunautintoa. Elokuvien ja sarjojen tarjonta ei ole laajin mahdollinen, mutta löysimme kyllä kaikille sopivaa katsottavaa ja pelattavaa. (Tältä lennolta löytyi kotiin viemisiksi mm. White Lotus -sarja, joka on huikea!)


Toinenkin kuva, jonka aiheena uusi tatska ja samppanja Ultima Thule -lasissa!
Paljon säilytystilaa, latausmahdollisuus ja lukuvalo.
Finnairin uudistetussa businessluokassa on reilusti tilaa matkatavaroille. Meillä oli mukana tosi vähän käsimatkatavaroita, noin Kånken-repullinen per matkustaja, joten niiden sijoittelussa ei tarvinnut nähdä vaivaa. Oli silti kiva, että repun sai sujautettua jalkatilaan ja kaikki käytettävät tavarat, kuten kirjan, lapsen puuhatarvikkeet, kännykän latureineen ja käyttökosmetiikan sai ripoteltua käden ulottuville pieniin lokeroihin ja sivupöydälle. Istuinten yläpuolella oleviin kaappeihin sai luonnollisesti mahtumaan isommatkin käsimatkatavarat, mutta meillä sellaisia ei ollut.
Jokaiselta paikalta löytyy myös pistorasia, USB-A- ja USB-C-latauspaikat sekä langaton latausalusta. Oma, istuimen selkänojaan kiinnitetty suunnattava lukuvalo on yökyöpelille kirjatoukalle iso plussa.


Yöllinen lukuhetki muita häiritsemättä.
Ruoka ja juoma
Lennolla ruokailu on aina omanlaisensa ohjelmanumero ja businessluokassa se on erityisen viihdyttävä. Finnairin businessluokan ateriat tarjotaan Harri Koskisen suunnittelemilta keraamisilta astioilta, jotka katetaan valkoiselle pöytäliinalle. Tyylikästä!
Tarjolla oleva menu riippuu matkakohteesta ja lennon pituudesta, mutta esimerkiksi Singaporen-iltalennolla meille tarjottiin heti nousun jälkeen kolmen ruokalajin illallinen ja ennen laskeutumista lämmin aamiainen. Illallisella alkupalaksi oli ilmakuivattua kinkkua melonilla ja fetajuustolla sekä savustettua lohta, pesto-jogurttijuustoa ja pinjansiemenistä ja kapriksista valmistettua gremolataa. Pääruoan sai valita kolmesta vaihtoehdosta, jotka meidän lennollamme olivat naudanrintaa perunoilla, paistettuja jättikatkarapuja nuudeleilla ja haudutettua tofua ja nuudeleita tulisessa kastikkeessa. Jälkkäriksi tarjottiin juustovalikoima sekä valinnan mukaan toffeetorttua marjakompotilla tai kookosmoussea mangokastikkeella. Iso nam kaikille! Meidän kolmen hengen joukkue maistoi lopulta kaikkia annoksia (pienen palvelussa tapahtuneen yskähtelyn jälkeen – siitä enemmän yhteenvedossa) ja ne kaikki olivat oikein maistuvia ja täyttäviä.
Aamiaiseksi saimme pinaatti-ricottapiirasta, pekonia, parsaa, sämpylää, croissantia, leikkeleitä, jogurttia ja hedelmiä. Loistava aamiainen ennen laskeutumista Helsinkiin ja arkeen.




Marimekon matkapakkaus
Finnairin businessluokassa matkustajille jaetaan Marimekon matkapakkaukset, jotka sisältävät unimaskin, hammasharjan ja -tahnan sekä korvatulpat. Itse pussukka on 100 % kierrätetystä polyesteristä valmistettu tukeva, vetoketjulla suljettava kangaspussukka, jolle on käyttöä lennon jälkeenkin, toisin kuin premium economyssa jaettavalle pahvipussukalle. Pohdimme Finnairin premium economy -luokkaa käsittelevässä artikkelissamme, onko tällainen matkapakkaus kertakäyttöisine pikkutilpehööreineen vähän turhaa ympäristökuormaa, mutta businessluokan matkapakkaus tuntui paljon käyttökelpoisemmalta. Pussukkaa ja unimaskia voi käyttää myöhemminkin (meilläkin ne ovat edelleen kotona käytössä), korvatulpille on lennolla käyttöä ja ne olisivat aivan samanlaiset kuin itse ostetutkin ja hammastahnankin pitää matkustamossa olla minikokoa. Kertakäyttöisiä hammasharjoja menee varmasti paljon roskiin vain yhden käytön jälkeen, mutta ainakin ne ovat biohajoavaa bambua, eli pienempi paha kuin muovijäte.
Matkustamohenkilökunnalta saa pyydettäessä sukat, kamman tai parranajopakkauksen. Se on sentään hyvä, että näitä ei ole jaossa kaikille matkustajille, sillä kaikilla ei varmasti ole käyttöä niille. Meillä ei ollut.

Mitä Finnair businessluokan hintaan sisältyy?
- Tilavat AirLounge-istuimet, joissa pääsee täydelliseen makuuasentoon
- Pehmeä petauspatjan ja Marimekon vuodevaatteet
- Kaksi runsasta ja laadukasta ateriaa oikeilta astioilta
- Laaja juomavalikoiman maksutta koko lennon ajan
- Virkistysalue, josta voi hakea välipaloja ja juomia koko lennon ajan
- Viihdejärjestelmä isommalla näytöllä ja vastamelukuulokkeet
- Marimekon matkapakkaus, joka sisältää unimaskin, korvatulpat sekä hammasharjan ja -tahnan
- Pyydettäessä sukat, kampa ja parranajopakkaus
- Iso ateriapöytä ja erillinen cocktail-pöytä
- Pistorasia, USB-A- ja USB-C-latauspaikat sekä langaton latausalusta
- Paljon säilytystilaa
Finnairin businessluokan lipputyypit
Businessluokkaan myydään kolmea eri lipputyyppiä: Light, Classic ja Flex.
Business Light -lipulla lennolle saa ottaa matkustamoon mukaan pienen laukun ja pienen käsimatkatavaran, joiden yhteispaino on enintään 12 kg. Light-lippuun sisältyvät lisäksi lennolla tarjolla olevat palvelut, eli ateriat ja juomat.
Business Classic- ja –Flex-lippuihin sisältyy myös ruumalaukut (reitistä riippuen yksi tai kaksi ruumalaukkua) sekä lentoaseman priority-palvelut ja loungen käyttö. Toim. huom! Meille ei priority-palveluilla ole niin väliä, mutta lounge-pääsy on kiva! Kentällä tulee joka tapauksessa oltua hyvissä ajoin ja sen vuoksi ostettua juomia ja syömiä, joten loungen ”ilmaisista” tarjoiluista nauttii mielellään. Kannattaa toki tsekata Light-lipun ja Classic-lipun hintaero ja laskea, tulisiko edullisemmaksi ostaa Light-lippu ja sen kaveriksi lounge-lippu erikseen (hinta noin 50 euroa aikuiselta Helsingissä) vai nauttia saman tien Classic-lipun kaikista herkuista. Todettakoon muuten vielä, että Helsingin päässä lounge on ihana: rauhallinen ja tyylikäs, mutta esim. Singaporessa lounge oli aika blaah ja tarjoilutkin aika mjääh.
Lue lisää businessluokan eduista ja eri lipputyypeistä Finnairin sivulta.
Plussat ja miinukset – eli kannattaako?
Businessluokka on hintava, mutta onhan se myös ihana! Kaukolentokokemus muuttuu businessluokassa ihan toiseksi. Ei sillipurkkifiilistä, ei kellon kyttäystä, ei jatkuvaa asennon vaihtamista ja sen pohtimista, raaskisiko ostaa vielä yhden kalliin skumpan. Eli lyhyt vastaus kysymykseen: Ehdottomasti kannattaa, jos matkabudjetti suinkaan sallii. Tai jos onnistuu saamaan korotuksen Avioksilla tai korotuseduilla (tästä tuonnempana lisää).
Pidempi arviomme jakautuu kolmeen osaan: mukavuuksiin, palveluun ja viestintään.
Ensin mukavuudet, joille annamme täyden kympin. Finnairin uudistettu businessluokka on kaikkinenssa erittäin mukava pesämäisine penkkeineen, laadukkaine ruoka- ja juomatarjoiluineen sekä tarkkaan mietittyine lisämukavuuksineen. Meitä aidosti harmitti saapua Helsinkiin (okei, loman loppukin harmitti) ja olisimme helposti voineet viettää vielä toisen kaksitoistatuntisen sarjoja katsellen, erinomaisesta ruokatarjonnasta nauttien ja samppanjaa siemaillen. Mukavuuksien osalta emme keksi mitään parannettavaa.
Sen sijaan palvelussa ja viestinnässä olisi pientä viilaamisen varaa.
Asiakaspalvelu koneessa oli asiallista ja ystävällistä – hymyilevääkin – mutta businessluokassa olisi toivonut vieläkin henkilökohtaisempaa ja proaktiivisempaa palvelua. Matkustamohenkilökunta kyllä reagoi pyydettäessä, mutta kukaan ei käynyt oma-aloitteisesti kysymässä, onko kaikki hyvin, tarvitsemmeko jotain, saako olla juotavaa. Tällainen proaktiivinen palvelu mielestämme kuuluu hintavaan erikoispalveluun.
Tarjoiluissa oli myös pientä sekaannusta. Nousun jälkeen lentoemäntä kävi kysymässä toiveemme pääruokavaihtoehdon suhteen, mutta kertoi samalla, että kaikkia vaihtoehtoja ei ole enää saatavilla. Jälkeenpäin selvisi, että ruoan olisi ilmeisesti voinut (ja se olisi kannattanutkin) valita lennolle etukäteen, mutta tämä oli jäänyt meiltä puutteellisen viestinnän takia huomaamatta. Valitsimme siis jäljellä olevista vaihtoehdoista (mikä sekin passaa meille hyvin, emme ole nirsoja), mutta lopulta meille tuotiin ihan muuta – muun muassa se annos, jonka piti olla loppu. Lopputulos oli meille positiivinen, mutta tilanteessa oli vähän sekoilun makua. Juomia tuotiin aina pyydettäessä, mutta niitä ei erikseen käyty tarjoamassa.
Emme myöskään tienneet, ennen kuin aloimme kirjoittaa tätä artikkelia ja teimme pientä taustatietojen tarkistusta, että businessluokassa olisi ollut virkistysalue, josta olisi saanut hakea välipaloja. Jos tällainen palvelu on tarjolla, siitä olisi hyvä kertoa matkustajille. Jos maksaa businesslipusta tuhansia euroja, varmasti haluaa tietää, mitä kaikkea lippu sisältää. Businessluokka on sen verran pieni, että jokaiselle matkustajalle olisi hyvin vaikka alkudrinkkiä tarjoillessa ehtinyt kertoa koneessa tarjolla olevat palvelut ja muut tärkeät seikat.
Myös viestintään ennen lentoa olisi hyvä panostaa. Tuosta jo mainitusta aterian valitsemisesta olisi voinut viestiä selkeämmin (ei muun viestinnän seassa, vaan erikseen otsikolla ”valitse ateria lennolle etukäteen, sillä lennolla kaikkia vaihtoehtoja ei välttämättä ole saatavilla”). Lisäksi olisimme kaivanneet selkeämmät ohjeet lentokentälle saapumiseen etuajassa, aikaiseen check-inniin (halusimme lentokentälle useita tunteja ennen varsinaisen lähtöselvityksen avautumista, mikä on Singaporen kentällä mahdollista, paitsi meille se ei meinannut olla) sekä businessluokan lippuihin sisältyviin priority-palveluihin ja loungen käyttöön. Näiden selvittämiseen meille meni ihan tuhottomasti aikaa ja hermoja – ja viimeinen lomapäivä jonka olimme aikoneet ”viettää” viihtymismahdollisuuksistaan kuuluisalla Singaporen lentokentällä, oli vähällä saada mälsän vireen. Nähdäksemme kaiken harmin olisi voinut välttää paremmalla asiakasviestinnällä. Businessluokassa matkuvalle vinkkaamme, että kannattaa varautua lentoon muutenkin kuin tekemällä lähtöselvityksen ajoissa, esim. tutustumalla businessluokan palveluihin Finnairin nettisivuilla tai lukemalla tämän artikkelin. Singaporen lentokentästä on tulossa oma artikkelinsa myöhemmin.
Mutta edelleen näiden pienten palveluun ja viestintään liittyvien notkahdusten jälkeenkin vastauksemme otsikon kysymykseen on ehdoton kyllä. Businessluokan hinta rahalla maksettuna tuntuu tällaiselle tavalliselle keskituloiselle pallontallaajalle vähän saavuttamattomalta, mutta toisaalta, jos vaikka kerran vuodessa tai kahdessa matkustaa, miksi sitä ei panostaisi lentomukavuuteenkin? Ja jos on mahdollisuuksia korotukseen Avioksilla tai korotuseduilla, matkustusluokka kannattaa ilman muuta korottaa.
Premium economyyn verrattuna businessluokka on huomattavasti kalliimpi, mutta myös monin verroin mukavampi. Suorastaan nautinnollisen hemmotteleva! Jokaisen täytyy puntaroida oman taloutensa ja prioriteettiensa mukaan, haluaako käyttää siivun matkabudjetistaan businessluokan lentoon vai johonkin muuhun. Meillä on toiveena, että voisimme lentää kaukomaille aina busineksessa, mutta tämä vaatii vielä pieniä budjettijärjestelyjä.
Onneksi businekseen voi päästä edullisemminkin, kuten kerromme seuraavassa:
Miten businessluokkaan pääsee?
Jos haluaa varmistaa paikkansa businessluokassa ja fyrk finns, kannattaa ostaa suoraan businessluokan lippu. Tällöin pääsee myös nauttimaan kaikista matkustusluokan eduista. Toinen vaihtoehto on ostaa matkustusluokan korotus joko rahalla, Avioksilla tai korotusedulla. Matkustusluokan korotuksia on lennoilla rajallinen määrä, ja jos korotuksia ei ole tarjolla, niitä voi myös jäädä jonottamaan.
Tässä vielä tarkempaa tietoa korotusvaihtoehdoista:
1. Ostamalla lipun
Lentolippujen dynaaminen hinnoittelu tarkoittaa sitä, että hinnat muuttuvat jatkuvasti matkakohteen sekä kysynnän ja tarjonnan mukaan. Businessluokan lipuille, kuten muillekaan lentolipuille, ei siis ole olemassa listahintoja. Finnairin varausjärjestelmässä voi vertailla lippujen hintoja eri ajankohtina. Esimerkiksi ensi vuoden tammikuussa satunnaisilla päivämäärillä Helsingistä Singaporeen (meno-paluu) pääsisi economyluokassa hintaan 1100 €, kun businessluokan liput samoille lennoille maksaisivat 3600 €. Vertailun vuoksi: premium economy – liput samoille lennoille saisi 2100 eurolla.
2. Matkustusluokan korotuksella
Finnair Plus -jäsenet voivat ostaa matkustusluokan korotuksen Finnairin reittilennoille joko rahalla, Avioksilla tai korotusedulla, jos korotusmahdollisuuksia on saatavilla. Korotusmahdollisuudet economyluokasta löytyvät kirjautumalla Finnairin mobiilisovellukseen tai korotuspalveluun. Korotuksen premium economystä businekseen voi toistaiseksi tehdä vain Finnairin asiakaspalvelun kautta.
Kannattaa huomioida, että matkutusluokan korotuksen ostoajankohta vaikuttaa siihen, mitä etuja korotukseen sisältyy. Esimerkiksi jos korotuksen ostaa vasta lentokentällä, lippu ei sisällä lentokentän priority-palveluita, lounge-sisäänpääsyä tai suurempaa sallittua matkatavaramäärää.
Matkutusluokan korotukset tulevat myyntiin aikaisintaan 59 päivää ennen lennon lähtöä.
Jos matkustusluokan korotuksen ostaa rahalla, sen hinta vaihtelee päivittäin saatavuuden mukaan. Hinta on kuitenkin kullakin hetkellä sama riippumatta siitä, ostaako sen korotuspalvelusta vai mobiilisovelluksesta.
Jos korotuksen ostaa Avioksilla tai korotusedulla, hinta on aina sama ja määräytyy Finnairin sivuilta löytyvän taulukon mukaan. Esimerkiksi Singaporen-lennolla matkustusluokan korotus economysta businekseen maksaa joko 40 000 Aviosta tai 4 korotusetua ja premium economysta businekseen 23 000 Aviosta tai 3 korotusetua.
Aviokset ovat Finnairin kanta-asiakasvaluuttaa, joita voi matkustusluokan korotuksen lisäksi käyttää erilaisiin palkintoihin ja tuotteisiin. Tasopisteiden avulla taas voi saavuttaa eri jäsentasoja, joiden mukana tulee erilaisia jäsenetuja, esimerkiksi korotusetuja korkeampiin matkustusluokkiin. Avioksia ja tasopisteitä kerätään lentämällä Finnairin ja Oneworld-kumppaneiden lennoilla, ja Avioksia voi kerätä myös Finnairin yhteiskumppaneiden palveluista.
3. Jonottamalla
Jos korotusmahdollisuuksia ei ole saatavilla , Finnair Plus -jäsenet voivat laittaa korotuksen jonotuslistalle. Finnair vahvistaa viimeistään 37 tuntia ennen lennon lähtöä, onko korotus onnistunut. Jonotuslistalle pääsee, jos ostaa korotuksen Avioksilla tai korotusedulla.
Lue myös
- Finnair premium economy – kokemuksia kaukolentojen uudesta matkustusluokasta
- Singaporen parhaat hawker centret – edullista ruokaa ja aitoa tunnelmaa
- Helsingin nähtävyydet raitiovaunulla
Harmi, kun tuota hesarin juttua ei ilman tunnareita pääse lukemaan. Olisi ollut kiinnostava. Noin yleisesti, businessluokka tosiaan toimii kaukolennoilla paremmin ja Euroopassa en ole tainnut sitä ikinä käyttääkään. Harvoin tulee businessluokassa lennettyä, mutta onhan matkustaminen sillä tavalla huomattavasti mukavampaa. Istuinmukavuus on itselleni ns. se juttu. Muut edut ei oikein edes kiinnosta.
Finnairilla ei ole Singaporen, eikä monella muullakaan Aasian lennollaan suomalaista henkilökuntaa muualla kuin ohjaamossa. Tämä ärsyttää.
Se on kieltämättä harmillista, jos näin on! Meidän ei tullut pistettyä merkille, minkä maalaista henkilökunta on.
Eihän ne suomalaisia ole jos eivät puhu suomea. Joo, iso osa asiakkaista ei ole suomalaisia, mutta en usko, että esim. Lufthansalla tai Air Francella olisi koko kabiiniporukka saksan- tai ranskan taidottomia. Halpatyövoimahan tässä on taustalla.