≡ Menu

Finnair premium economy – kokemuksia kaukolentojen uudesta matkustusluokasta

Finnair premium economy kokemuksia penkin kallistus

Kaupallinen yhteistyö: Finnair

Finnair on on saanut päätökseen kaukoliikennekoneiden matkustamouudistuksen, jossa businessluokka uudistettiin täysin, koneisiin tehtiin uusi premium economy -matkustusluokka ja economyluokan istuimet päivitettiin. Pääsimme taannoisella Singaporen-matkallamme testaamaan menolennolla premium economyn ja paluulennolla busineksen. Tässä postauksessa kerromme kokemuksiamme uudesta premium economy -matkustusluokasta.

Premium economy on Finnairin kokonaan uusi matkustusluokka, joka asettuu economy-luokan ja business-luokan väliin niin hinnaltaan, palveluiltaan kuin mukavuudeltaankin. Se sijaitsee omassa tilassaan busineksen ja economyn välissä. Uusi matkustusluokka on saatavilla kaikilla Finnairin kaukolennoilla, joilla se onkin sekä hinta-laatusuhteeltaan varteenotettava vaihtoehto economylle.

Helsinki–Singapore-iltalento lähti myöhään, lähempänä puolta yötä, ja kesti rapsakat 12,5 tuntia (nyt kun Venäjän ilmatila pitää kiertää). Pitkään lentoon mahtui siis sekä nukkumis- että hereilläoloaikaa. Matkaseurueena oli kaksi aikuista ja yksi lentomatkailusta suuresti nauttiva 6-vuotias: ”Eikä, joko me ollaan perillä, ihan tyhmää!

Tilavat ja mukavat istuimet

Parasta Finnairin premium economyssa ovat ehdottomasti perus economya tilavammat ja mukavammat istuimet. Me oltiin ennen matkaa luettu Finskin sivuilta ja muutamista blogeista, että istuimet ovat jonkin verran economy-luokan penkkejä tilavammat, mutta kuinka tilavat, se tuli meille iloisena yllätyksenä! Itse istuin on leveämpi ja myös penkkirivien väli on pidempi, joten ainakin meille (pitkille ihmisille) istuimet tuntuivat hyvinkin tilavilta. Tästä löytyy netistä eriäviä mielipiteitä, mutta me koimme istuimet huomattavasti economy-luokan istuimia tilavammiksi. Jalat sai suoristettua ja polven nostettua toisen päälle, kädet mahtuivat lepuuttamaan käsinojille ilman että joutuu tönimään vierustoveria tai istuma-asentoa mahtui vaihtelemaan.

Istuimissa pääsee myös ojentautumaan kunnolla lepoasentoon, kun selkänoja kallistuu enemmän kuin economyssa ja jalat mahtuu suoristamaan edessä olevan penkin alle. Mistään makuuasennosta ei voida puhua, mutta kun kyseessä on economy-luokan premium-versio, tämä on todellakin merkittävä parannus. Lisämukavuutta tuo vielä penkin alta nouseva, koko säärtä tukeva jalkatuki ja säädettävä niskatuki. Lisäksi penkin varusteluun kuului memory foam -tyyny. Tässä istuimessa tuli torkuttua todella mukavasti!

Finnair premium economy kokemuksia penkin kallistus
Tässä näkyy selkänojan kallistus ja koko säärtä tukeva jalkatuki. Ehkä leveämmästä penkistä ja isommasta jalkatilastakin saa käsityksen? Kuva: Finnair
Finnair premium economy kokemuksia
Finnair premium economy niskatyyny

Viihdejärjestelmä

Premium economyn viihdejärjestelmässä on economy-luokkaa isompi, vähintään 13 tuuman näyttö, josta kelpaa katsella leffoja ja pelata pelejä. Kyllä me aikuisetkin viihdytään lentokoneviihteen perissa, mutta lapsen kanssa matkustaessa viihdejärjestelmä on ihan must ja lennon pelastus. Kiitos viihdejärjestelmän Friidu ei ole yhdelläkään lennolla ikinä kitissyt tai valittanut mistään, vaan päinvastoin, harmitellut, kun lento on loppunut liian lyhyeen. Ja aikuiset ovat saaneet rauhassa uppoutua kirjoihinsa ja leffoihinsa.

Finnair premium economy kokemuksia viihdejärjestelmä
Kuva: Finnair
Finnair premium economy viihdejärjestelmä kokemuksia
Leffatarjonta oli riittävä. Seurueestamme jotkut katsoivat Barbie-leffan jopa kahdesti samalla lennolla.

Säilytystilaa ja latausmahdollisuus

Lisätila yhdistettynä ylimääräisiin säilytystiloihin mahdollisti myös mukavan luku- ja leffankatselupesän rakentamisen, sillä tarpeelliset tavarat olivat koko ajan käsillä, mutta siististi omissa säilytystiloissaan. Juomapulloille löytyi oma paikka, ja penkkien välissä olevassa lokerossa oli tilaa kännyköille, kuulokkeille ynnä muulle pienelle sälälle, ja siellä pystyi myös lataamaan laitteita. Pienet käsimatkatavarat, eli Kånkenin kokoinen reppu, johon oli pakattuna kirjaa, pientä vaihtovaatetta, lennolla tarvittavat lääkkeet, kosteuspyyhkeet ym., mahtui säilyttämään edessä olevan istuimen alla ilman, että ne veivät tuikitarpeellista jalkatilaa.

Finnair premium economy jalkatilaa
Jalkatilaa on, ja tavarat mahtuu edessä olevien istuinten alle ja niille varattuihin paikkoihin.

Maukkaat ateriat oikeilta astioilta

Me rakastetaan hyvää ruokaa ja ollaan aina tykätty lentokoneessa aterioimisesta, joten premium economyn astetta paremmat ateriat olivat meille iso plussa. Kaukolennon aikana premium economyssa tarjotaan kaksi ateriaa: kolmen ruokalajin lämmin ateria, jonka pääruuan saa valita kahdesta vaihtoehdosta, ja kevyempi ateria ennen laskeutumista. Ja niin hauska ajanviete kuin pienten foliorasioiden ja pussukoiden kanssa askartelu onkin, kyllä premium economyn oikeat keraamiset astiat toivat pientä luksustelun fiilistä ruokailuun – ja ovat luultavasti ekologisempiakin kuin kertakäyttöastiat. Juomat tosin nautittiin muovimukeista. Harmillisesti oikeat astiat olivat kuitenkin käytössä vain pääaterialla. Lennon toisella aterialla, sillä kevyemmällä, annos tuotiin nenän eteen pahvirasiassa. Mutta ei valittamista – emme me tästä suuremmin kärsineet.

Olisi muuten kiinnostavaa tietää, millainen ympäristövaikutus on oikeilla astioilla vs. pahviastioilla. Oikeiden astioiden valmistaminen kuluttaa todennäköisesti enemmän luonnonvaroja kuin pahvisten, samoin tiskaamiseen menee energiaa, mutta kertakäyttöastioista tulee jätettä. Joku siellä varmasti ajattelee, että mitä väliä, kun kuitenkin lentää lentokoneella niin siinä ei jotkut astiat paljon paina, mutta kyllä isossa kuvassa pieniinkin yksityiskohtiin kannattaa kiinnittää huomiota.

Entä se maku? Hyviä olivat kaikki.

Finnair premium economy ateria
Finnair premium economy kevyt ateria

Marimekon matkapakkaus

Premium economy -luokassa hintaan sisältyy Marimekon suunnittelema matkapakkaus, jonka pussukka on valmistettu Finnairin nettisivujen mukaan ”pestävästä ja uudelleenkäytettävästä voimapaperista”. Matkapakkaus sisältää hammasharjan ja -tahnan, korvatulpat ja unimaskin. Nämä tarvikkeet ovat sinänsä pitkällä lennolla hyvinkin tarpeelliset, mutta pohdimme silti, onko tällainen pussukka tarpeen vai sittenkin turhaa ympäristökuormaa, jos kaikki matkustajat eivät tarvitse kaikkia tarvikkeita. Mihin käyttämättömät tuotteet päätyvät?

Pussukasta tulee kyllä huolehdittu olo, mutta itse pussi oli sen verran kertakäyttöisen oloinen (vaikka uudelleenkäyttöä ja pesua kestääkin), ettei sille tullut meille käyttöä matkan jälkeen (toisin kuin businessluokan pussukasta). Unimaskit tulivat meillä vakituiseen käyttöön, mutta hammasharjan ja korvatulpat voisi pakata kotoa mukaan, jos niitä kokee tarvitsevansa.

Finnair premium economy matkapakkaus

Mitä Finnair premium economy -luokan hintaan sisältyy?

  • Tilavat penkit ekstra-mukavuuksin
  • Kaksi ateriaa
  • Juomat koko lennon ajan (pl. kuohuviini, jota on toki saatavilla lisämaksusta)
  • Marimekon matkapakkauksen, joka sisältää unimaskin, korvatulpat sekä hammasharjan ja -tahnan
  • Viihdejärjestelmä isommalla näytöllä
  • Oma lukuvalo
  • Iso ateriapöytä ja erillinen cocktail-pöytä
  • Pistorasia ja USB-A-latausportti
  • Säilytystilaa

Plussat ja miinukset – eli kannattaako?

Premium economy oli kaiken kaikkiaan todella positiivinen kokemus, ja siinä missä businessluokan lisähinta tuntuu tällaiselle tavalliselle, keskituloiselle pulliaiselle vähän saavuttamattomalta, premium economyyn tekee mieli jatkossakin panostaa. Hinta-laatusuhde on todella hyvä, ja yli 10 tunnin lento muuttui premium economyn ansiosta lievästi tuskallisesta jopa nautinnolliseksi. Erityiskiitosta annamme tilavasta ja monin tavoin säädettävästä istuimesta, jossa saa olonsa todella mukavaksi. Siihen kun vielä lisää viihdejärjestelmän ja hyvät tarjoilut, niin kyllä kelpaa.

Miten premium economyyn pääsee?

Jos haluaa varmistaa paikkansa premium economy -luokassa, kannattaa ostaa sinne lippu suoraan. Tällöin pääsee myös nauttimaan kaikista matkustusluokan eduista. Toinen vaihtoehto on ostaa matkustusluokan korotus joko rahalla, Avioksilla tai korotusedulla. Matkustusluokan korotuksia on lennoilla rajallinen määrä, ja jos korotuksia ei ole tarjolla, niitä voi myös jäädä jonottamaan.

Tässä vielä tarkempaa tietoa korotusvaihtoehdoista:

1. Ostamalla lipun

Lentolippujen hinnat ovat dynaamiset, eli muuttuvat jatkuvasti matkustuskohteen sekä kysynnän ja tarjonnan mukaan, joten premium economy -luokan lipuille ei ole olemassa listahintoja. Finnairin varausjärjestelmässä voi vertailla lippujen hintoja eri ajankohtina. Esimerkiksi ensi tammi–helmikuussa Helsingistä Singaporeen (meno-paluu) pääsisi (artikkelin kirjoitushetkellä) economyluokassa hintaan 810 €, kun premium economy -luokan liput samoille lennoille maksaisivat 1230 €. Vertailun vuoksi: business-luokassa näistä samoista lennoista kukkaro kevenisi 3200 €. Vertailussa on käytetty Classic-lipputyyppiä.

2. Matkustusluokan korotuksella

Finnair Plus -jäsenet voivat ostaa matkustusluokan korotuksen Finnairin reittilennoille joko rahalla, Avioksilla tai korotusedulla, jos korotusmahdollisuuksia on saatavilla. Korotusmahdollisuudet kullekin lennolle löytyvät kirjautumalla Finnairin mobiilisovellukseen tai korotuspalveluun. Kannattaa huomioida, että matkustusluokan korotukset eivät sisällä kaikkia samoja palveluita ja etuja kuin alunperin korkeampaan matkustusluokkaan ostetut liput.

Jos matkustusluokan korotuksen ostaa rahalla, sen hinta vaihtelee päivittäin saatavuuden mukaan. Finnairin sivuilla kerrotaan, että hinta on kuitenkin kullakin hetkellä sama riippumatta siitä, ostaako sen korotuspalvelusta vai mobiilisovelluksesta.

Jos korotuksen ostaa Avioksilla tai korotusedulla, hinta on aina sama ja määräytyy Finnairin sivuilta löytyvän taulukon mukaan. Esimerkiksi Singaporen-lennolla matkustusluokan korotus economysta premium economyynn maksaa joko 17 000 Aviosta tai 2 korotusetua.

Aviokset ovat Finnairin kanta-asiakasvaluuttaa, joita voi matkustusluokan korotuksen lisäksi käyttää erilaisiin palkintoihin ja tuotteisiin. Tasopisteiden avulla taas voi saavuttaa eri jäsentasoja, joiden mukana tulee erilaisia jäsenetuja, esimerkiksi korotusetuja korkeampiin matkustusluokkiin. Avioksia ja tasopisteitä kerätään lentämällä Finnairin ja Oneworld-kumppaneiden lennoilla, ja Avioksia voi kerätä myös Finnairin yhteiskumppaneiden palveluista.

3. Jonottamalla

Jos korotusmahdollisuuksia ei ole saatavilla , Finnair Plus -jäsenet voivat laittaa korotuksen jonotuslistalle. Finnair vahvistaa viimeistään 37 tuntia ennen lennon lähtöä, onko korotus onnistunut. Jonotuslistalle pääsee, jos ostaa korotuksen Avioksilla tai korotusedulla.

{ 3 comments… add one }
  • Itsekin on tuota tullut testattua. Lisäarvoa tuosta kyllä monellakin tapaa saa, mutta en tiedä onko tuo lisähinnan arvoinen…

  • Sarita 18.11.2024, 09:49

    Olen lentänyt Premium Economy luokassa USAn ja Suomen väliä useamman kerran ja valitettavasti Finskin lentojen ruoka tarjonta ei yltänyt jenkki yhtiöiden tasolle mikä itselleni oli yllätys. Myöskin asiakaspalvelu oli amerikkalaisilla hanskassa paremmin mutta se ei ehkä ole yllätys kenellekään.

    • Cocoa etsimässä 28.11.2024, 11:23

      Kiitos kommentista! Ruokatarjonnan osalta meillä ei ole vertailukohtaa. Hyvin maistuivat sapuskat meille, mutta eivät ne toki mitään gourmetia olleet. Asiakaspalvelun laadusta uskomme helposti tuon mitä sanot. Amerikkalaiset ovat asiakaspalvelussa ihan omaa luokkaansa, mikä johtunee tippikulttuurista (ainakin osittain).

Leave a Comment